Elektromos rollerral esett el Edina, kórházba szállítás után elhunyt: AZONNALI szabályozásra lenne szükség
Már csak a gyerekeink miatt is!
Edina a villamossínek környékén eshetett el, mikor a mentők kiértek eszméletlen állapotban volt. Kiderült, súlyos koponyasérülést szenvedett. Válságos állapotban szállították kórházba
– mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője.
Heidt Edina életét azonban már nem sikerült megmenteni, olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy nem sokkal kórházba szállítása után elhunyt.
Az egyesület sportpályáin, ahol Heidt Edina korábban játszott szerda délelőtt minden csendes volt, a vezetőedző azt mondta: az egész klubot megrázták a történtek és mindenben megpróbálják segíteni a családot.
Egy fiatal anyuka, most ment iskolába a kislánya.
Amiben tudunk segítünk, szeretnénk majd egy esetleges alapítványt létrehozni és amiben tudjuk, segíteni a hátra maradt nagylánynak az életét, jövőjét
– mondta Molnár Zoltánné a Gyulai Amazonok vezetőedzője.
Nem Edináé volt az első tragikus kimenetelű rollerbaleset.
Ennek ellenére Csörgő László, vezetéstechnikai oktató szerint az elektromos rollereknek lenne helyük az utakon, de ehhez a használóknak be kellene tartaniuk a szabályokat.
A vezetéstechnikai oktató sebességlimitet állítana be a rollereknél, szorgalmazná a védőfelszerelés használatát, és szigorúan venné a szállítható személyek számát.
Párizs útjairól és járdáiról szeptember 1-től eltűntek ezek a járművek, áprilisban ugyanis egy népszavazáshoz hasonló, úgynevezett városi konzultáción a választók a betiltás mellett döntöttek.
Párizs az első európai főváros, ahol nem lehet ilyen eszközt bérelni.
Az e-rollerek használatát tavaly a Fővárosi Közgyűlés rendelettel szabályozta: eszerint többek között a járműveken egyedi azonosítót kell feltüntetni és bizonyos kerületekben mikromobilitási pontokat alakítottak ki, az eszközöket csak ezeken a kijelölt helyeken hagyhatják a felhasználók.
A Budapesten is bérelhető rollerek, akár 20-25 km/h-ás sebességre is képesek.
A Manninger Jenő Baleseti Központ adatai szerint tavaly márciustól októberig, tavaly 296 olyan páciens érkezett hozzájuk, akik elektromos rollerrel szenvedtek balesetet, 27 százalékuk ittas volt – ezek az adatok ráadásul csak a sürgősségi ügyeletre érkező sérültekre vonatkoztak.
A statisztikát a Népszava közölte tavaly, a baleseti központ statisztikái alapján a balesetet szenvedők több mint fele az éjszakai órákban jelentkezett hozzájuk.
Az e-rollernél a leggyakoribb sérülések abszolút a fejet érintik, arckoponyát, magát az arcot, a felső vállövet, a csuklónkat és a bokánkat
– mondja Dr. Kőnig Róbert, gyermeksebész, aki szerint az elektromos roller az egyik legveszélyesebb jármű és mivel csak néhány éve lettek igazán népszerűek és mindenki számára elérhetőek; egyelőre nincs kultúrája annak, hogy miként kell ezekkel közlekedni.
Alkoholos befolyásoltság alatt sokkal könnyebben szenvedhetünk balesetet, mint amikor józanul használjuk ezeket az eszközöket.
„Azt kell végig gondolni, hogy az alkohol oldja a gátlásokat, értelemszerűen gyorsabban megyünk, vagányabbak vagyunk, kevésbé fogunk felvenni sisakot.
Viszont tompítja a reflexeket. Úgyhogy, ha esünk, azok a védekező mechanizmusok, hogy kitegyem a kezem, ezek ebben az esetben még lassabbak és én azt gondolom, hogy ennek a számlájára írhatóak a fokozott alkoholos állapotban lévő sérülések” – mondja a gyermeksebész.
Az elektromos rollerekre vonatkozó szabályok jelenleg nem egyértelműek, a KRESZ egyelőre nevesítve nem szabályozza ezek használatát.
Az elmúlt években a bírósági gyakorlat is nagy változáson ment keresztül. Tavaly év végén a Kúria precedens-képes döntést hozott arról, hogy az elektromos roller jármű, gépi meghajtású jármű. Eszerint,
ittas járművezetést el lehet követni már elektromos rollerrel is
– mondja Borbély Zoltán, ügyvéd, közlekedési szakjogász.