2 hét, és újra akadozhat a benzinellátás?
Két hetet nyerhetett a magyar kölcsönüzemanyaggal a hazai OMV, de aztán berobban az igazi benzinszomjszezon…
Pont a legrosszabbkor történt a baleset a schwechati finomítóban: küszöbön az extrán üzemanyagigényes nyári időszak, amikor mindenki autóba vagy repülőre pattan, és nyaralni indul – kivéve a gazdák, akik a traktorokat kezdik el a korábbinál is többet hajtani a földeken. Az osztrák állami segítség már el is fogyhatott, a felszabadított magyar stratégiai benzin- és gázolajkészlet pedig egy szakértő számítása szerint éppen arra lehet elég, hogy az OMV hazai kútjai kihúzzák addig, amíg igazán meredeken elkezd felfelé ívelni a naftakereslet
-számol be róla a hvg.hu
Pletser szerint az osztrák stratégiai tartalék elérhetővé tételével az OMV ugyan igyekszik minden ügyfele keresletét kielégíteni, de szükségszerűen van náluk is egy sorrendiség. Első mindenképpen a belföldi kutak kiszolgálása, de
most éppen Magyarország minden bizonnyal a sor végén van az üzemanyagárak befagyasztása miatt.
Hiszen ide most nem éri meg termékeket behozni, mert a külföldi nagykereskedő a két olcsósított – így legjobban fogyó – üzemanyagtípus miatt csak bukhat az üzleten. A helyzetben az a pláne, hogy bár a márciusi árfikszálással sok kereskedő valóban itt hagyta a magyar piacot, az OMV persze pont nem – most viszont a baleset miatt ők is kiestek az importjátékból. A Mol pedig önmagában a hazai üzemanyagszomj mintegy 70 százalékát csillapítja, nekik ennél több már tényleg nem fért volna bele.
Úgy tűnik, valóban nem volt más út, mint megnyitni a tartalékokat, és kölcsönadni a benzint meg a dízelt az osztrák vállalat kútjainak. Magyarország, az EU és a Nemzetközi Energiaügynökség szabályozását követve, 90 napnyi importnak vagy 60 napnyi fogyasztásnak megfelelő nyersolajat és -terméket raktároz a stratégiai tartalékában.
Már itt van a kanyarban az év kimagaslóan magas üzemanyag-fogyasztású időszaka, a július-augusztus. Ez a két hónap mindenütt ilyen,
itthon a fogyasztás 30, akár 40 százalékkal is magasabb, mint a legcsendesebb, év eleji időszakban.
Ilyenkor indul mindenki nyaralni, akár autóval, akár repülőn – a kerozinfogyasztás is kiugró – és ekkor van a mezőgazdasági munkák nagy szezonja is.
Minden elemző arra számít, hogy idén nyáron rekordot dönt az üzemanyag-kereslet.
A vállalat 2019-es júliusi fogyasztásából kiindulva a magyar kormány által folyósított segéllyel most 12-14 napra elég benzint és dízelt kapott az osztrák cég, vagyis elméletileg a mintegy 200 hazai kútjuk ellátása ennyi időre megoldott. Pont addig tarthat tehát a kölcsönbenzin, amíg az igazi nyári felfutás el nem kezdődik.
Ez tehát egy szakértői számítás, nem pedig hivatalos közlés. Olyat az OMV egyelőre az osztrák ellátás helyzetéről sem adott ki.