Címlapsztorik

2 hét, és újra akadozhat a benzinellátás?

Két hetet nyerhetett a magyar kölcsönüzemanyaggal a hazai OMV, de aztán berobban az igazi benzinszomjszezon…

Pont a legrosszabbkor történt a baleset a schwechati finomítóban: küszöbön az extrán üzemanyagigényes nyári időszak, amikor mindenki autóba vagy repülőre pattan, és nyaralni indul – kivéve a gazdák, akik a traktorokat kezdik el a korábbinál is többet hajtani a földeken. Az osztrák állami segítség már el is fogyhatott, a felszabadított magyar stratégiai benzin- és gázolajkészlet pedig egy szakértő számítása szerint éppen arra lehet elég, hogy az OMV hazai kútjai kihúzzák addig, amíg igazán meredeken elkezd felfelé ívelni a naftakereslet

-számol be róla a hvg.hu

Hirdetés

Pletser szerint az osztrák stratégiai tartalék elérhetővé tételével az OMV ugyan igyekszik minden ügyfele keresletét kielégíteni, de szükségszerűen van náluk is egy sorrendiség. Első mindenképpen a belföldi kutak kiszolgálása, de

most éppen Magyarország minden bizonnyal a sor végén van az üzemanyagárak befagyasztása miatt.

Hiszen ide most nem éri meg termékeket behozni, mert a külföldi nagykereskedő a két olcsósított – így legjobban fogyó – üzemanyagtípus miatt csak bukhat az üzleten. A helyzetben az a pláne, hogy bár a márciusi árfikszálással sok kereskedő valóban itt hagyta a magyar piacot, az OMV persze pont nem – most viszont a baleset miatt ők is kiestek az importjátékból. A Mol pedig önmagában a hazai üzemanyagszomj mintegy 70 százalékát csillapítja, nekik ennél több már tényleg nem fért volna bele.

Úgy tűnik, valóban nem volt más út, mint megnyitni a tartalékokat, és kölcsönadni a benzint meg a dízelt az osztrák vállalat kútjainak. Magyarország, az EU és a Nemzetközi Energiaügynökség szabályozását követve, 90 napnyi importnak vagy 60 napnyi fogyasztásnak megfelelő nyersolajat és -terméket raktároz a stratégiai tartalékában.

Már itt van a kanyarban az év kimagaslóan magas üzemanyag-fogyasztású időszaka, a július-augusztus. Ez a két hónap mindenütt ilyen,

itthon a fogyasztás 30, akár 40 százalékkal is magasabb, mint a legcsendesebb, év eleji időszakban.

Ilyenkor indul mindenki nyaralni, akár autóval, akár repülőn – a kerozinfogyasztás is kiugró – és ekkor van a mezőgazdasági munkák nagy szezonja is.

Minden elemző arra számít, hogy idén nyáron rekordot dönt az üzemanyag-kereslet.

A vállalat 2019-es júliusi fogyasztásából kiindulva a magyar kormány által folyósított segéllyel most 12-14 napra elég benzint és dízelt kapott az osztrák cég, vagyis elméletileg a mintegy 200 hazai kútjuk ellátása ennyi időre megoldott. Pont addig tarthat tehát a kölcsönbenzin, amíg az igazi nyári felfutás el nem kezdődik.

Hirdetés

Ez tehát egy szakértői számítás, nem pedig hivatalos közlés. Olyat az OMV egyelőre az osztrák ellátás helyzetéről sem adott ki.

Mondd el a véleményed, kíváncsiak vagyunk rá!