A Boeing Dreamliner hibás konstrukció volt? Nem az volt a kérdés, hogy lezuhan-e valaha, hanem hogy mikor
Kitálaltak a mérnökök, szakemberek!
Az Air India 171-es járatának tragédiája rávilágít valamire, amit a Boeing mérnökei már évekkel ezelőtt suttogtak: a Dreamliner nemcsak innováció, hanem hibás konstrukció is; a kérdés nem az, ha hibás lesz, hanem mikor.
A Telex cikke szerint már a gyártósoron is komoly hiányosságok voltak:
Alkatrészeket építettek be újra a kukából, az oxigénmaszkok tesztjein pedig 25%-os hibaarányt mértek – ami azt sugallja, hogy minden negyedik vészhelyzeti oxigénmaszk működésképtelen lehet szükség esetén
A gyártósori dolgozók szkeptikusan nyilatkoztak: tizenötből tízük nem merne belépni egyik Dreamliner fedélzetére sem — és ezek nem pletykák, hanem személyes vallomások voltak.
John Barnett, Boeing minőségbiztosítási vezetője, aki felfedte az alkatrészekkel való visszaélést – később öngyilkosságot követett el.
Halála másokban az igazságtétel elől való menekülésként jelent meg, és családja még pert indított Boeing ellen.
Sam Salehpour mérnök pedig beszámolt arról, hogy a gyártósoron “Tarzan-effektus” folyik:
Egyszerűen rálépnek a repülőgép szerkezeti elemeire, hogy illeszkedjenek – ami súlyos konstrukciós hibát jelent.
2013-ban két baleset miatt földre parancsolták az összes Dreamliner lítium-ion akkumulátoros tűzesete miatt. 2024-ben egy LATAM-gép 90 métert zuhant a pilótaülés elmozdulása miatt.
- januárban a kínai MINKE bizonyos légköri események után az American Airlines négyszer futott kényszerleszállásra fékszárny-hiba miatt.
Indiában fontolóra vették, hogy minden Boeing 787-est kivonnak a szolgálatból.
Egykor a Dreamliner az innováció zászlóshajója volt – könnyebb kompozit anyagok, nagy ablakok, hosszú hatótávolság.
Peter Robinson Boeing 737 MAX-ról szóló könyve szerint feleannyit költöttek a fejlesztésére, mint az előző repülőgépüknél, és ötven különböző céghez szervezték ki az alkatrészek gyártását.
Talán nem meglepő, hogy nem is sikerült valami jól.
A munkások arra panaszkodtak – és több kiszivárgott dokumentumban is ez olvasható –, hogy a cég gyakran felülbírálta az ellenőröket, hogy tartani tudja az ütemtervet, és több alkalmazottat is kirúgtak, miután azok felvetették, hogy a gyártás közben nem a biztonság az elsődleges szempont.
Ezek után már az ember nem is csodálkozik, hogy bekövetkezett ez a tragédia, hiszen sajnos csak idő kérdése volt…