Kiderült, hány méterről látja az autót a traffipax Magyarországon, sokan le fognak döbbenni…
Tényleg ENNYI?!
Ne reménykedj, hogy te leszel a gyorsabb: a traffipax már kilométerekről lát téged
Sokan még mindig abban bíznak, hogy ha elég éles szemmel vezetnek, észreveszik a traffipaxot, mielőtt az őket. Nos, van egy rossz hírünk: a traffipaxok már rég láttak téged, mire te egyáltalán észbe kapsz.
Az Országos Rendőr-főkapitányság friss tájékoztatása szerint egyes sebességmérő eszközök akár több mint egy kilométerről is bemérik a gyorshajtókat…
Tehát az „észrevettem, lassítottam” típusú reflexek ma már mit sem érnek.
Sőt, még az sem jelent különösebb előnyt, ha az idő borús, párás, vagy ha esik.
A korszerű sebességmérők nem kérnek az időjárásból – teszik a dolgukat esőben, ködben, napsütésben egyaránt.
Milyen traffipax típusokra számíthatunk?
Magyarországon háromféle formában működnek a sebességmérő berendezések:
- hagyományos traffipax
- az út szélén kihelyezett traffibox
- valamint az autópályákat és főbb utakat figyelő, minden mozgást dokumentáló VÉDA-rendszer
A legveszélyesebbek a mobil traffipaxok: rendőrautóban vagy háromlábú állványon elhelyezett kamerák, amelyek közt a lézeres TC-108-as és FámaLézer modellek számítanak sztenderdnek.
Ezek az eszközök 3 métertől egészen 1000 méter fölötti távolságig képesek sebességet mérni – akár menet közben is. Más szóval: mire észreveszed, már rég bekerültél a rendszerbe.
A VÉDA-rendszer sem a türelméről híres: az autópályák felett portálokra szerelt VidarSpeed kamerák dolgoznak, amelyek 20-30 méteres szakaszon belül mérnek.
Közben rendszámfelismeréssel dokumentálnak is, így nincs szükség külön intézkedésre – a büntetés jön postán, és pontosan tudni fogod, hol és mikor lépted túl a határt.
A mobil ellenőrzési pontoknál, vagyis a VÉDA-rendszer mozgatható eszközeinél lézeres ARH Cam S1 működik. Ezek 25 és 600 méter közötti tartományban figyelik az autósokat.
Ugyanez a típus található a traffiboxokban is – azokban a szürke oszlopokban, amelyek az út szélén némán figyelnek, ám közben 100–150 méteren belül automatikusan fotóznak minden szabálytalanságot.
De mi van rossz látási viszonyokkal?
Sokan reménykednek abban, hogy a szitáló eső, sűrű köd vagy éjszakai vezetés megnehezíti a traffipax dolgát. Ez azonban többnyire csak városi legenda.
Az ORFK szerint az időjárás ugyan hatással lehet a mérésre, de csak minimális mértékben. Vagyis az, hogy esik-e vagy fúj, nem oszt, nem szoroz – a traffipaxok továbbra is dolgoznak, pontosan és megbízhatóan.
A tanulság?
Ne a traffipaxot keresd – inkább tartsd be a sebességhatárokat. Az újgenerációs eszközök már rég túlnőttek azon, hogy trükkökkel, éles szemmel vagy jó reflexekkel kijátszhatók legyenek.
Az egyetlen biztos módszer, amivel elkerülheted a bírságot, ha nem adsz okot a büntetésre. A rendőrség figyel – akár egy kilométerről is.