CímlapsztorikÉrdekes világMisztikum

Halála után a pokolban járt Jézus: fontos dologról beszéltek a szakértők

Tisztába tették az egyik legvitatottabb kérdést és állítást. Ti ezt gondoltátok volna?!

Miután Júdás elárulta, a papok bűnösnek találták, Pontius Pilatus a nép szavára hallgatva keresztre feszíttette, Jézus pénteken (Nagypéntek) meghalt.

Egy József nevű tehetős ember elkérte a helytartótól Jézus testét, levette a keresztről, tiszta gyolcsba tekerte, és egy sziklába vájt új sírboltba helyezte. A sírkamra bejáratáshoz egy óriási követ görgetett és elment.

Hirdetés

Másnap, szombaton (Nagyszombat) a Megváltó látszólag holtan feküdt a sírban, ám az üdvtörténet szerint kereszthalála és föltámadása közötti időben történt Jézus pokolraszállása, ami a katolikus tanítás szerint istenségéből következik:

Azt fejezi ki, hogy neki mindenkor hatalma volt és van a halál és az alvilág fölött.

A teljes teológiai értelmezés szerint Krisztus „alászállása” nem más, mint maga a halál átélése.

A pokolraszállás kifejezésben a pokol nem a kárhozottak bűnhődésének helyét jelöli, hanem a holtak országát, ahol az összes halott tartózkodik.

Az ószövetségi kinyilatkoztatás szerint a holtak lenn, a sötétség országában vannak, létük egyedüli alapja az, hogy Isten ismeri és számon tartja őket.

Isten hatalma abszolút hatalom a holtak világában is, a föltámadásba és a Messiás eljövetelébe vetett hit gyarapodásával együtt terjedt ki a remény a holtak világára is.

Az Újszövetségben Jézus föltámadásánál adva volt a tétel, hogy a megváltás javára vált azoknak is, akik már előbb éltek és meghaltak:

Föltámadásával és a holtak országából való kiszabadulásával Krisztus megtörte a halál és az alvilág (a holtak országa) hatalmát.

Az egyházatyák részben megváltástani, részben krisztológiai szempontból dolgozták föl a pokolraszállást.

Hirdetés

Megkülönböztették a Krisztus előtt meghalt igazakat és kárhozottakat. Krisztus az igazaknak viszi meg az örömhírt, tehát igehirdetéssel üdvözíti őket, és olyan elképzelés is van, hogy részesíti őket a keresztségben.

Más magyarázat szerint amíg Krisztus teste a sírban nyugodott, maga a Logosz, a Fiú ment el a megholtakhoz (egyes atyák szerint teljes megváltói alakjában ment le hozzájuk), és így rájuk is kiterjesztette a megváltást.

A teljes teológiai értelmezés szerint Krisztus „alászállása” nem más, mint maga a halál átélése.

Mondd el a véleményed, kíváncsiak vagyunk rá!