A tudósokat is zavarba ejti a Srí Lanka-i csillagkapu: úgy tartják, az Univerzumba visz
A távoli Srí Lankán fekszik a szent város, Anuradhapura, ahol található egy rendkívül misztikus sziklavésés, melynek pontos funkciója a mai napig talányt jelent a kutatók számára.
A csillagkapuként emlegetett vésést titokzatossága révén sokan társítják túlvilági hiedelmekkel, és földönkívüliek létezésére utaló jelként is azonosítják azt, ám az ilyesfajta magyarázatoknál jóval reálisabb is létezik.
A sehol nem említett, rejtélyes sziklavésésA város egyik különleges területe a Ranmasu Uyana, azaz az Aranyhal park, egy óriási közpark, melyet buddhista templomok tarkítanak.
Itt található a sziklavésés is, melyet egyébként Sakwala Chakrayának neveznek. Ez szingaléz nyelven annyit tesz, hogy Univerzumkör.
Megoszlanak a vélemények, voltaképpen mit is ábrázol az 1,8 méter átmérőjű körkörös ábra, amelyet a meredek sziklafalra véstek, és amelynek lényegi része csak a földről feltekintve látszik jól.
Nem lehet véletlen, hogy a véséssel szemben négy kifaragott ülőhely látható, amelyekből tökéletes rálátás nyílik.Mind a kör, mind az ülőhelyek eredete és funkciója rejtélyes, és sok-sok éve zavarba ejti a tudomány embereit.
A történészek, akadémikusok és archeológusok tanácstalansága érthető, hiszen egyetlen ismert történelmi feljegyzés sem említi meg az ábrát.
Ez azért is rendkívül érdekes, mert a buddhista szerzetesek minden iratot nagyon gondosan megőriztek – felmerül a kérdés, hová lett, vagy miért nem készült ilyen a Ranmasu Uyanáról.
Az Univerzumkört valószínűleg két periódusban alkalmazhatták.
A második fejlesztési fázisa az időszámításunk előtti 7. században kezdődhetett, ugyanabban az időben, amikor a környék sok más épületét is megépítették az azelőtt kertként funkcionáló területen
– mondja Raj Somadeva professzor, a Srí Lanka-i Kelaniya Egyetem szakértője egy, a BBC-nek adott interjúban.
Noha a Ranmasu Uyanáról igen keveset lehet tudni, van, amit mégis: ikonográfiája nem azonos más, Anuradhapura területén található vésésekével, melyeket az i. e. 3-10. század közötti időszakban készítettek.
Közepén hét koncentrikus kör látható, melyeket egymással párhuzamos, függőleges és vízszintes vonalak választanak el egymástól.
Ezeken túl háromszögletű rekeszek is szerepelnek az ábrán, amelyekben kicsi, keresztezett körök láthatók.
Az avatatlan szem úgy láthatja, a bevésett alakok esernyőket visznek, sárkányt vagy nyilakat és íjakat, de ezek hullámvonalak és hengeres formák. A külső körben tengeri lények találhatóak, teknősök, halak, illetve csikóhalak.Összevetve a kor többi vésésével, melyek jellemzően bort, lótuszt és egyéb, tipikus buddhista ikonográfiát jelenítenek meg, ennek az ábrának nincs vallásos tartalma.
Ez joggal veti fel a kérdést, hogy mi másért kerülhetett oda, és bizony, beindította a spekulációkat is. Az odalátogató turisták körében elterjedt elmélet, hogy a Ranmasu Uyana egy csillagkapu.
A teória azon alapul, hogy több más országban, például Peruban és Egyiptomban is található hasonló, rejtélyes sziklavájat, amelyet csillagkapunak tartanak, és igen hasonló ábrákat vonultatnak fel. Ezek a kapuk a hiedelmek szerint olyan ősi átjárók, amelyeken át az emberek át tudnak lépni az univerzumba.
Azok, akik úgy tartják, hogy ez a megoldás, szentül hiszik, hogy a vésés körül látható formák az átjáró kinyitására szolgáló kódként értelmezhetők.
Más elméletgyártók az ufókkal hozzák összefüggésbe az Univerzumkört, ugyanis nagyon közel esik hozzá a Danigala-hegy, amelyet lapos teteje miatt a gazdag fantáziával rendelkezők földönkívüliek landolóhelyének tartanak.
Érdekes módon a csillagkapu-elmélet nem is áll annyira távol a valószínűsíthető megoldástól. Somadeva szerint ugyanis a vésés egy korai világtérkép lehet.
Magyarázata szerint i. e. 250 körül Srí Lankán már foglalkoztak az égitestekkel és a világűrrel, korai Brahmi feljegyzésekben ugyanis már több csillagot és égi jelenséget is megneveznek, egy másik, kirindai iratban pedig végtelen univerzumról írnak.
Mindez arra enged következtetni, hogy az a személy, aki az ábrát a sziklába véste, bizonyosan jól ismerte az univerzum természetét, amelyben élt.