Magyar szaki vízzel hajtott autója forradalmasíthatja a közlekedést?
Dr. Kulcsár Sándor, az egyedülállóan biztonságosnak mondott hidrogéntároló eszköz feltalálója olyan szerkezetet alkotott, ami alaposan felkavarhatja az állóvizet.
Az viszont lehetséges, hogy csupán évek kérdése, és a fejére vérdíjat tűznek ki az olajvállalatok.
A helyzet az, hogy a Totalcar csapata ki is próbálta évekkel ezelőtt a járművet.
A hosszú ideje dédelgetett kísérleti járműve simán túlélne egy próbakört az átlagos magyar belvárosi utakon.
Az viszont lehetséges, hogy csupán évek kérdése, és a fejére vérdíjat tűznek ki az olajvállalatok.
Persze csak ha a dolgok azon az úton mennek tovább, ahol évekkel ezelptt láttuk suhanni.
Talán egyikük sem tudja, hogy a nyomokban még redőnyhúzó gurtnit is tartalmazó Áramautó csak első látásra tűnik kezdetlegesnek.
Az Áramautó (egyes források szerint Hidrocar) vezérléséhez hasonlót még senki nem készített. A szerkezet működik, sőt még az alternatív hajtású járművek versenyén, a Széchenyi futamon is nyert a saját kategóriájában, mielőtt a feltaláló és segítője készségesen átadta volna nekem a volánt.
Kulcsár úr cége több évi kutatás során, a Magyar Tudományos Akadémia Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Kutatóintézete, illetve a Műszaki Egyetem Gépjárművek Tanszéke közreműködésével, a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivataltól kapott pénzből fejlesztette ki az úgynevezett hidrogénakkumulátort, vagyis a hidrogén termelő és tároló rendszer rendszer lelkét.
A természet egyik alapelemét nem a szokásos módon, a Karotta által öt éve tesztelt Honda FCX rendszeréhez hasonlóan nagy nyomáson, sőt, nem is -253 Celsius fokon tárolják, hanem egy speciális anyagban kötik meg, teljesen veszélytelenül.
A megoldás pontos részleteit szabadalom védi, részletmegoldásai rejtélyesek.
Egyetlen hidrogénakkumulátor 1 köbméter hidrogén tárolására alkalmas, melyet szükség esetén könnyen fel lehet szabadítani.
Az autóban van egy négyszáz köbcentis Honda stabilmotor is, melyhez generátor csatlakozik.
A váltóáramú generátorhoz két elektromos átalakítót kapcsoltak.
Az egyik a 230 V feszültségű váltóáramot 48 voltos egyenárammá alakítja, amely a szuperkapacitású kondenzátor egységet és a lítium-ion akkumulátorokat tölti.
A másik áramátalakító a váltóáramból 12 voltos egyenáramot állít elő a belsőégésű motor indítását és a jármű világítását kiszolgáló hagyományos ólomakkumulátor töltéséhez.
Minden megoldható a műszerfalról, ahol több tucat kapcsolót számoltam össze.
Az autó a villamos energia tárolására is alkalmas, azt egyszerű, 200 Ah kapacitású, 24 voltos lítium-ion akkumulátorokkal oldották meg, vagyis itt egy furcsa hibrid rendszerről van szó – állítja a feltaláló.
Az autó a villamos energia tárolására is alkalmas, azt egyszerű, 200 Ah kapacitású, 24 voltos lítium-ion akkumulátorokkal oldották meg, vagyis itt egy furcsa hibrid rendszerről van szó
– állítja a feltaláló.
A hátsó kerekekbe épített, egyébként magyar gyártmányú villanymotorok teljesítménye egyenként 6 kilowatt. Tisztán elektromos üzemmódban akár 80 kilométert is megtehet a jármű, ehhez a hidrogénakkumulátorok további 40, a Honda motor használata pedig még 100 kilométert ad.
Ha Kulcsár Sándornak lesz igaza, öt év múlva saját kocsinkat is ki akarjuk majd egészíteni az általa kitalált megoldással.
Állítólag ha a belsőégésű motort átállítjuk hidrogénüzeműre, esetleg az autógyárak elkezdik ontani a Kulcsár-elven alapuló típusokat, a most elterjedt tüzelőanyagok biztosan háttérbe szorulnak.
Ehhez nem csak az olajtársaságoknak, de a gyártóknak is lenne egy-két szava.
Mindenesetre jó, hogy vannak még tudósok, akik a legképtelenebb ötletek megvalósításához is teljes vehemenciával látnak hozzá.
Forrás: Totalcar.hu