Az ammóniával hajtott motor forradalmasíthatja a közlekedést
Ez mindent teljesen átalakíthat. Itt az újabb koporsószeg a belső égésű motoroknak, de még az elektromos autóknak is?
A fenntartható mobilitás további megoldásait keresve a kínai Guangzhou Automobile Group Co. (GAC) egy ammóniával működő motort mutatott be, amely tovább bővítheti a környezetbarátabb megoldások, például az elektromos járművek és a hidrogén üzemanyagcellák listáját.
A motort a cég éves pekingi technológiai rendezvényén mutatták be a Gove nevű eVTOL-lal (elektromos függőleges fel- és leszállásra képes jármű) együtt.
Az újonnan bemutatott, személygépjárművekben való használatra szánt motor elsődleges energiaforrása az ammónia, egy tiszta és könnyen hozzáférhető üzemanyagforrás.
Ez jelentős lépést jelenthet az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a hagyományos benzinüzemhez kapcsolódó üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése felé.
“Leküzdöttük az ammónia nehéz éghetőségének problémáját, és az üzemanyagot a személygépkocsi-iparban hasznosítjuk. Értékét a társadalom és a kereskedelmi felhasználás szempontjából érdemes előre látni,”
– mondta Qi Hongzhong, a GAC kutatási és fejlesztési részlegének munkatársa
A GAC szerint egy 2,0 literes motort hoztak létre, amely biztonságosan és hatékonyan képes elégetni a folyékony ammóniát, 120 kilowatt villamos energiát és 90 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást termel, mint más üzemanyagok.
Az ammónia üzemanyag-forrásként való felhasználásának bonyolultsága oda vezetett, hogy az ilyen erőfeszítések olyan iparágakra korlátozódtak,
mint a teherszállítás és a hajózás, nem pedig a személygépjárművek, például az autók meghajtása.
A Bloomberg szerint ez abból adódik, hogy ezek az iparágak jobban fel vannak szerelve az ezzel a mérgező anyaggal kapcsolatos kihívások kezelésére.
Kialakult biztonsági protokollok és rendszerek már léteznek olyan ágazatokban, mint a kereskedelmi hajózás, ahol az ammóniát évek óta széles körben szállítják a műtrágyagyártás kulcsfontosságú elemeként.
Az ammónia, mint alternatív üzemanyagforrás számos iparágban kapott figyelmet, beleértve a tengeri motorokat és a járművek üzemanyagcelláit.
Májusban a Mitsubishi Shipbuilding Co. sikeresen szállított egy ammónia-üzemanyag-ellátó rendszert tengeri motorokhoz, előrelépést mutatva ennek az üzemanyagnak az elfogadása terén.
Ezenkívül az olyan startup vállalkozások, mint az Amogy Inc., olyan innovatív megközelítéseket vizsgálnak, amelyek magukban foglalják az
ammónia hidrogénné történő átalakítását, mielőtt azt üzemanyagcellákban felhasználnák járművek meghajtására.
Az ammónia mint üzemanyag potenciális előnyei ellenére számos kihívás akadályozza a személygépkocsikban való széles körű elterjedését.
Az ammónia veszélyes vegyi anyag, amely gondos tárolást, szállítást és adagolási infrastruktúrát igényel.
A biztonságos kezelési gyakorlatok biztosítása és a megfelelő biztonsági intézkedések végrehajtása kulcsfontosságú.
Összehasonlításképpen, a nagy autógyártók jelenleg a járművek villamosítására összpontosítanak, elsősorban akkumulátoros elektromos járművek (BEV) révén. Az elektromos járművek technológiájának fejlesztése jelentős lendületet kapott, komoly beruházások történtek az akkumulátortechnológiában, a töltési infrastruktúrában és a hatótávolság javításában.
A villamosításra való összpontosítás mögött a megújuló energiaforrások növekvő elérhetősége és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére irányuló törekvés áll.
További kutatásra és fejlesztésre van szükség, hogy leküzdjük ezeket az akadályokat, és hogy az ammóniát a személygépjárművek gyakorlati üzemanyagává tegyük.
Forrás: ÚjVilágtudat