Járdára viszik a kerékpársávot több ponton, hogy megmaradjon az autósok sávja
Ti egyetértetek ezzel? Vagy az egész felborítja majd a közlekedést és a gyalogosok nyugalmát?
A nagykörúti kerékpársáv véglegesítéséről döntött a fővárosi önkormányzat – jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester augusztus utolsó napján a városháza udvarán. Hozzátéve, kompromisszumos megoldás született: a Nagykörút Blaha Lujza tértől délre húzódó szakaszán visszakapják az autósok az ideiglenes kerékpársávok felfestése előtti két forgalmi sávot.
Itt a parkolósávok megszüntetésével az úttest szélére kerül a végleges kerékpársáv
-írtuk tudósításunkban.
A döntést azzal indokolták, hogy a Nagykörút József körúti és Ferenc körúti szakaszát a mérések szerint sokkal több autós használja, mint a Blahától északra húzódó szakaszát, felelős döntésnél az ő szempontjaikat is figyelembe kellett venni.
Szerkesztőségünk több rendszeresen bicikliző tagja azonban ma délelőtt szembesült a ténnyel, hogy az érintett szakasz több pontján úgy állt vissza a két autós forgalmi sáv, hogy emellett a járdára vezette át a kerékpársávot a kialakításért felelős Budapest Közút.
A körúton a Blaha Lujza tér felől a Petőfi-híd felé haladva az első ilyen hely a Rákóczi téri villamosmegálló környéke, hogy aztán rövid úttesten tekerés után a Krúdy Gyula utca és a Baross utca között megint visszatérjünk a járdára.
A következő, és egyben utolsó járdás szakasz a Corvin negyed villamosmegálló előtt a Pál utca és a körút kereszteződésénél található.
A másik oldalon a hétfő déli állapotok szerint egyelőre még végig az úttesten lehet kerékpározni, érdemben egyelőre nem változott a tavasz óta megismert forgalmi rend, de itt is elkezdődtek már az átvezetést előkészítő munkálatok.
A már meglévő járdára vezetett sávokról elmondható, hogy jóval keskenyebbek lettek, mint az úttesten találhatók, és ezen a képen látszik, hogy néhol vészesen szűk hely marad a megosztott biciklis-gyalogos közlekedésre.
De ami igazán aggasztó, az a járdára vitt sávok vonalvezetése. A Baross utcánál és a Rákóczi térnél gyakorlatilag a zebrán átkelésre várakozó gyalogosok között kellett áthajtanom, ami a négyeshatos megállójánál a reggeli és a délután csúcsok idején kifejezetten kellemetlen tömegjelenet lehet.
Utána következett a szélső sávban kialakított kerékpársávon parkoló autók kerülgetése:
De miért kell a járdára terelni a bicikliseket?
Rövid utánajárás után kiderült, a szakma számára már a városházi bejelentés után nyilvánvaló lehetett, hogy a parkolósávos megoldás a biciklisek járdára terelésével jár a körút említett három pontján.
Ezeken a helyeken ugyanis nincsenek parkolósávok, így ha a főváros ragaszkodik a két autós forgalmi sáv megtartásához, kénytelenek levinni az útról a bringásokat.
Nem hiába javasolta a Magyar Kerékpárosklub, hogy ne a parkolósáv helyén maradjon meg a tavasszal ideiglenesen kialakított kerékpársáv – mondta Halász Áron, a szervezet elnökhelyettese a 444-nek. Az ilyen megoldás ellen egyébként 21 további civil, szakmai szervezet is felemelte szavát a nyár folyamán.
A kerékpáros forgalom járdára vezetése Halász szerint borítékolhatóan konfliktusok forrása lesz a körúton sétálók és a kerékpárosok között, és „hamarosan azok számára is nyilvánvaló lesz, hogy a virágos- vagy újságosbódékkal, teraszokkal tűzdelt járdák nem elég szélesek a biztonságos közlekedéshez, akik emellett a megoldás mellett ágáltak”.
Különösen a Baross utca és a József körút sarkán szerencsétlen a helyzet, ahol a kerékpársáv a mindig forgalmas gyalogosátkelő előterében, a várakozó gyalogosok között vezet át – magyarázta.
„A Kerékpárosklub most azt kéri a fővárosi önkormányzattól, hogy a járdára vezetett kerékpársávokkal párhuzamosan fessenek az útra a kerékpáros közlekedést megengedő jelzéseket, hogy legalább a forgalomban magabiztosabban közlekedők enyhítsék a járdák kerékpáros terhelését” – mondta Halász.
„Ez egy olyan kompromisszumos javaslat, amely megőrzi azt a nagyon fontos vívmányt, hogy a Nagykörút lett Budapest, és egyben az ország egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonala, egyúttal lehetőséget biztosít arra, hogy a Nagykörút ismét megteljen élettel, kávézók nyíljanak és közösségi programok helyszíne legyen.
Ugyanakkor, ahol a forgalom megköveteli, biztosítja a kétszer két sávot az autóval közlekedők számára” – dicséri az új nagykörúti forgalmi rendet az a BKK honlapján szeptember 4-én közzétett tájékoztató, ami a járdára vitt kerékpársávokról először tesz említést.
Halász Áron szerint azonban „pártpolitikai kompromisszum” volt a városvezetés részéről a József körút – Ferenc körút magasságában a más szakaszokhoz képest egyébként tényleg nagyobb autóforgalomra hivatkozva visszahozni a két forgalmi sávot.
Emlékezetes, hogy Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára a döntés előtti napokban üzent Karácsony Gergelynek: „hagyjon fel az autósüldözéssel, az autóval közlekedők megbélyegzésével és elítélésével”. De azokban a napokban a fővárosi ellenzéki koalíción tagja, a DK budapesti vezetése is egyértelművé tette, mit vár a városvezetéstől: ne hagyja iskolakezdés idején dugóban állni az autósokat, akadályozza meg a közlekedési káoszt, alakítsa át (vissza) a nagykörúti ideiglenes forgalmi rendet.
„Szakértők sora hívta már fel rá a figyelmet, hogy a Nagykörút szóban forgó szakaszát éppen az autók okozta zaj- és légszennyezés miatt nem használják szívesen az emberek. Ha az autóknak két sávot adunk, akkor két sávot használnak ki, és helyzet semmit sem fog változni”
-értékelte a döntést Halász Áron.
„Ettől persze még mindig jobb a Nagykörúton biciklivel közlekedni, mint egy éve, de ehhez nagy szükség lesz a gyalogos- és kerékpáros közlekedők egymásra figyelésére”
– tette hozzá.
Forrás: 444.hu