CímlapsztorikÉrdekes világ

Piszkos játékkal hajtják fel az európai gázárakat: erről miért nem beszél senki?!

Végig erre ment ki a játék?

Egy egész kontinens megvezetve, átverve? Itt valójában tényleg Európa meggyengítése, tönkretétele zajlik?

A “nagyok sakkjátszmája” folyik, Európa pedig a sakktábla – vélik sokan.

Hirdetés

Ipari források szerint több, cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító hajó a spanyolországi Cádizi öbölnél horgonyzott le, és az európai gázárak emelkedésére számítva valószínűleg november végéig ott marad.

Ehhez tudni kell, hogy az elmúlt hetek fejleménye, hogy jelentősen csökkentek az LNG árak, azonban Ázsiába már anyagilag nem érné meg áthajózni.

Az úszó tárolókban tárolt nagy mennyiségű LNG rávilágít ugyan arra, hogy Európában hiányoznak a szükséges, a cseppfolyósított gáz fogadásához szükséges infrastrukturális feltételek, de a köröző hajók azt is igazolják, hogy súlyos spekulációk mennek az EU-s gázpiacokon.

Az orosz gázvezetékekből lényegesen kevesebb gáz érkezik, ezért a kontinens kiszolgáltatott, amivel vissza is élnek a gázszállítók.

A várakozó hajók egy része ugyanis nem azért nem dokkolt valamelyik LNG-terminálnál, mert ne lett volna kapacitás:

Az adott vállalatok kereskedelmi stratégiája az, hogy csak akkor fejtik le a szállítmányokat, ha a gázárak magasabbra szöknek.

Igen, jól olvastátok.

Hihetetlen, de egy ekkora válság kellős közepén, mikor háború is dúl Európában, a nagyvállalatok még ebben a helyzetben is képeske vastag bőrrel a pofájukon azt mondani, hogy jó, akkor még szeretnék ezen is keresni, spekulálni.

Mert ők mindig a pénzüknél akarnak lenni, nem számít, hogy mi lesz a világgal, vagy egy egész kontinenssel.

Hirdetés

„A magasabb árakra várnak. Ha egyetlen üresen álló hajó is kirakja a rakományát, az ár azonnal összeomlik a sorban álló többi rakományra is kihatva, és ez a dominóhatás az alternatív költségek szempontjából nagyon fájdalmas”

– nyilatkozta több forrás a Reutersnek a Cadiz mellett várakozó hajókról.

Toby Copson, a Trident LNG globális kereskedelmi és tanácsadói vezetője szerint a rakományokat nem valószínű, hogy Ázsiába irányítják át, mivel a szállítási költségek nagyot emelkedtek, ráadásul az ázsiai árak alacsonyabbak, mint Európában.

Az európai LNG-rakományok decemberi árai továbbra is versenyképesek az amerikai eredetű LNG-vel szemben Ázsiában.

Eközben néhány, szeptember óta a Földközi-tengeren várakozó tartályhajó nemrégiben elindult, északnyugat-európai és brit terminálok felé – közölte az ICIS adatelemző cég.

Mondd el a véleményed, kíváncsiak vagyunk rá!