Leállhat a tömegközlekedés, hiánycikk lett a dízelek működéséhez szükséges folyadék
Bár a kormányzat a dízelautók kitiltását és a villanybuszok előtérbe állítását propagálja, ezek elterjedése a legmérsékeltebb becslések szerint is több évtizedet igényel.
Addig a tömegközlekedésben egyértelműen a dízelek lesznek túlsúlyban.
Ezért nem mellékes, hogy napok alatt egész Európában elfogyott a modern dízelek működéséhez nélkülözhetetlen adalék, annak ellenére is, hogy egy hét alatt duplájára emelkedett a beszerzési ára.
A drágulás amiatt történt, hogy az előállításához használt földgáz világpiaci ára is az egekbe szökött, emiatt a gyártók – például a szomszédos Szlovákiában működő Duslo vegyi üzem – korlátozták a termelést vagy leálltak, és nem is vesznek fel új megrendeléseket
– írta a Totalcar.
A MOL is tud a hirtelenjében kitört felvásárlási lázról, ami felborította a magyar piacot, és időszakos hiányt okozott.
Az olajcég azt ígéri, hogy amint gyártói oldalon konszolidálódik a helyzet, biztosítani fogják az ellátást.
Hogy ez pontosan mikor lesz, egyelőre nehéz megmondani, mivel a magyar igényeket is ellátó szlovák üzemmel a pozsonyi vezetés megállapodott, hogy az AdBlue-t kizárólag helyi fuvarozóknak árulják majd.
Egy személykocsi AdBlue-tartálya 15–20 literes.
Átlagos használat, tehát 20 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett csak évente kell felölteni, mivel egy átlagautó ezer kilométerenként, átlagosan 1-1,5 liter folyadékot fogyaszt.
Amikor viszont kiürül a tartály, a motorvezérlő elektronika többszöri figyelmeztetés után vészüzembe kapcsol, végső esetben pedig el sem engedi indítani a motort, amíg a tartály üres.
Bár az elektronika kijátszható a motorindítás tiltására vonatkozó parancssor kiiktatásával, ez a nitrogén-oxid-kibocsátás ugrásszerű növekedését eredményezi, ami a célzott környezetvédelmi szempontokra nézve katasztrofális.